Prodej firmy provedete jen jednou za život.
Udělejte to správně!

V životě každého majitele přijde čas, kdy firmu předá v rodině a nebo ji prodá. Nehledě na to, v jakém bodě rozhodování se právě nacházíte, je potřeba zjistit, jaké jsou možnosti a co vše obnáší prodej podniku. Pomohu vám připravit se na prodej firmy, přivedu vhodné zájemce s cílem dosáhnout nejlepší prodejní ceny a podmínek prodeje.

Chci si domluvit schůzku

8 kroků, jak se připravit na prodej firmy

1

Správné načasování

Daří se vaší firmě a každým rokem rostou tržby i zisk? To je nejlepší čas na prodej firmy, pokud o tom právě uvažujete. Investor nekupuje minulost, ale buducnost firmy. Když výsledky klesají, težko dostanete za prodej své společnosti ideální cenu. Pokud jste do podniku vložili vysoké investice, je třeba vydržet a počkat, až tyto investice přinesou žádané zisky.
2

Stanovení prodejní ceny

Moje rada na úvod – Neříkejte zájemcům, kolik byste za prodej firmy chtěli. Připravíte se tak o šanci, kdy zájemce nabídne více než je vaše představa. Jak si ale stanovit cenu, kterou za firmu chtít? Metod je několik a vždy se liší dle předmětu prodeje. V zásadě lze říci, že cena je taková, jaká bude nejvyšší aktuální nabídka. Více se dočtete v článku Oceňování podniku.
3

Příprava základních informací pro zájemce

Než se pustíte do jednání se zájemci, připravte si pro ně základní objem informací pro úvodní komunikaci – Informační memorandum. Značně urychlíte prvotní jednání a zájemci získají ucelený přehled o investiční příležitosti. Dobrá příprava zvyšuje kredit vaší firmy v očích investorů. Jak správně sestavit informační memorandum se dočtete v článku, který jsem připravil.
4

Komu firmu prodat

Nejjednodušší je prodat firmu někomu, koho dobře znáte. Například firmě nebo obchodnímu partnerovi, se kterým již dlouho spolupracujete a vybudovali jste mezi sebou pevnou důvěru. . Pokud však nevíte, komu firmu prodat, je třeba vhodného kupce najít. Vždy je lepší mít více zájemců – dosáhnete tak lepší prodejní ceny a podmínek. Když navíc za dveřmi čekají jiní kandidáti, staví Vás to do lepší vyjednávací pozice. Více se v mém článku Jak najít správného investora.
5

Vyjednání podmínek prodeje firmy

Dostali jste se do bodu, kdy jste našli nejlepšího zájemce, a je potřeba s ním vyjednat rozumné podmínky pro obě strany. Přichází čas tvrdšího vyjednávání. Mějte na paměti, že firmu prodáte jen jednou – co si tedy nevyjednáte nyní, to už nezměníte. Jak dlouho setrvat ve firmě po prodeji, jak bude vyplacena kupní cena a trvá zájemce na earnoutu? O vyjednání podmínek se můžete inspirovat v článku Vyjednání podmínek při prodeji firmy.
6

Due Diligence = kompletní prověření firmy

S vybraným zájemcem jste se dohodli na základních podmínkách transakce a nyní přijde fáze, kdy si zájemce potřebuje vaši společnost důkladně prověřit. Pravděpodobný okruh dokumentů a informací, které zájemce bude vyžadovat si můžete prostudovat v článku Dokumenty Due Diligence.
7

Transakční dokumentace

Proces Due Diligence proběhl uspokojivě a může se nyní připravit smlouva o prodeji společnosti. Transakční dokumentaci, kterou zpravidla navrhuje kupující, by měl zkontrolovat váš právník, který má zkušenosti s obchodním právem při prodej firem. Osvědčuje se zvolit postup, kdy obě právní strany komunikují tak, aby společně doladili transakční smlouvu ke spokojenosti všech stran.
8

Vypořádání transakce

Den, kdy prodáte firmu, je tady. Sejdete se u notáře, který po podpisu transakce přepíše akcie či podíly na nového majitele a z úschovny nebo jistotního účtu v bance budou uvolněny peněžní prostředky na váš soukromý účet. Nabízím k prostudování postup správného vypořádání v den transakce v článku Vypořádání transakce při prodeji firmy.

Rychlý kontakt

Vaše dotazy rád zodpovím na e-mailu nebo na telefonu

Jiří Galík