Výběr správného kupce vaší firmy

2. 7. 2020

Pro jednodušší porozumění všem možnostem jsem možné zájemce o koupi vaší firmy rozdělil na finanční a strategické investory. Finanční investor Tento typ je často označován i jako  bankovní investor. Je

Pro jednodušší porozumění všem možnostem jsem možné zájemce o koupi vaší firmy rozdělil na finanční a strategické investory.

Finanční investor

Tento typ je často označován i jako  bankovní investor. Je to osoba, nebo skupina lidí, kteří chtějí investovat kapitál tak, aby jim v budoucnu přinesl zisk. Typickým finančním investorem jsou fondy, kterých v poslední době vzniklo mnoho. Do fondu vložili investoři kapitál a stali se tak akcionáři. Úkolem fondu je pak nakupovat firmy, které přinesou budoucí zisk pro akcionáře. Po čase (obvykle to bývá po pěti letech)  fond prodá získané firmy opět se ziskem. U nás můžete najít fondy s velkými ambicemi jako třeba Jet Investment nebo Genesis Capital, které zajímají firmy s tržbami nad 500 mil. Kč. Na druhé straně jsou fondy, které se zajímají i o menší podniky a často se zaměřují na určité odvětví výroby. Seznam fondů v České republice naleznete na stránkách ČNB.

Při jednání s fondy často s klienty narazíme na kritický bod, kdy fond trvá na tom, aby některý ze současných majitelů prodávané firmy zůstal ve vedení podniku i delší dobu po prodeji firmy. Na toto je dobré se při vybírání potenciálních kupců firmy dopředu připravit.

Strategický investor

Tímto investorem je většinou osoba, firma nebo holding, jež se zajímá o strategický rozvoj v daném oboru formou akvizice. Zpravidla se jedná o soukromou osobu nebo firmu, která se chce rozvíjet v určitém oboru a koupě firmy je možnost, jak toho rychle dosáhnout. Jednání s takovým zájemcem bývají rychlá, protože rozhoduje jedna osoba. Investoři jsou navíc obeznámeni s problematikou i příležitostmi vašeho oboru. Strategický investor by měl být schopen manažersky převzít vedení koupené firmy.

Vhodného kupce můžete najít buď horizontálně – typicky vaše konkurence nebo firmy s podobným zaměřením, které by koupí vaší firmy získali nové klienty nebo rozšířili výrobní portfolio.

Naopak vertikálně se bude jednat o zájemce, který je nad vámi nebo pod vámi ve výrobním řetězci. Například zemědělská společnost, která produkuje obilí, koupí pekárnu, aby se jejich produkt dostal přímo ke spotřebiteli a výrobní kruh se tím uzavřel.