Úloha externího poradce v akvizičním procesu

9. 2. 2017

Jednoznačným přínosem v procesu prodeje firmy je role externího poradce. Musíme si uvědomit, že zejména pokud prodáváme vlastní rodinnou firmu, setkáváme se s řadou činností, postupů a dokumentů pravděpodobně poprvé v životě.

Důležitá úloha Vašeho externího poradce

Přitom se zpravidla jedná o realizaci a završení jedné životní etapy, při které se má zhodnotit naše několikaleté pracovní úsilí. Profesionální externí poradce realizuje při své činnosti desítky i stovky takových akvizicí, fúzí a prodejů. I když každá z nich je do jisté míry unikátní, vždy mají řadu okolností společných. Externí poradce dokáže takové procesy identifikovat, popsat a kvantifikovat. Jeho role při nezávislém ocenění společnosti je nezastupitelná. Jeho nespornou výhodou je, pokud se dokáže na prodávanou společnost podívat očima jak prodávajícího, tak především budoucího investora.

K důležitému úkolu externího poradce patří poradenství při přípravě společnosti na prodej, stejně jako vyhledání a vytipování vhodného okruhu potenciálních zájemců. Poté se zpravidla ujímá úvodních jednání s možnými investory, tak aby nejvážnější z nich mohl představit prodávajícímu. Poradce se zpravidla účastní všech jednání a provede tak prodávajícího celým procesem od vyjednání podmínek transakce až k přípravě smluvních dokumentů a jejich závěrečnému podpisu.

Klíčovou rolí externího poradce je jeho nezávislost, která mu umožní zůstat v klíčových a emočně vypjatých okamžicích takříkajíc nad věcí a hledat východiska ze slepých uliček, do kterých složitá vyjednávání mohou nejednou sklouznout.

Jiří Galík

Jiří Gálik

nákup a prodej společností

jiri@galikin.cz | 602 974 689

Další zajímavé články

23. 12. 2020

Jak najít a koupit zavedenou firmu – postup akvizice

V roce 2020 se na mne obrátilo několik soukromých investorů, kteří poptávali firmu, jež by mohli koupit, převzít a řídit. Situace z roku 2008, kdy po hospodářské krizi bylo na prodej mnoho firem, které zároveň řešily problém generační obměny, je však pryč. Perspektivních a zajímavých firem na prodej ubylo.

Přečíst celý článek

8. 9. 2020

Data Room pro due diligence – jednoduše a za dobrou cenu

Obchod se v průběhu prodeje firmy dostane do fáze, kdy potřebujete zájemci předat velký objem informací a dokumentů. Navíc ze strany zájemce budou potřebovat přístup k těmto dokumentům i jeho poradci. Pro výměnu informací je vhodné využít virtuální Data Room - digitální úložiště.

Přečíst celý článek

Všechny články