6 nejlepších způsobů na zvýšení hodnoty společnosti před prodejem

15. 5. 2021

V letošním roce se na mne obrátilo několik majitelů firem, kteří mají v plánu svojí firmu za nějaký čas prodat. Vždy jsem je osobně navštívil a plánovali jsme strategii, jak firmu vylepšit, než se bude nabízet investorům.

Každá firma je samozřejmě jiná, ale dal jsem dohromady šest základních aspektů, které zaručeně navýší hodnotu firmy, až se ji rozhodnete prodat.

1. Ziskovost společnosti jako první v řadě

Investor nekupuje minulost, ale budoucnost firmy a s tím i zisk, který mu společnost přinese. Kupující bude kalkulovat hospodářský výsledek firmy v příštích letech. Jak investoři oceňují firmy se dočtete v článku Ocenění firmy při prodeji společnosti. Klientům doporučuji, aby se zaměřili na maximalizaci hospodářského výsledku podniku. Ano, větší zisk znamená i větší daňovou zátěž, ale ve finále se tento zisk bude násobit při výpočtu prodejní ceny.

2. Nepouštějte se do velkých investic

Stavíte halu nebo se chystáte pořídit větší investiční celek, třeba stroj nebo výrobní linku? Tato investice přinese zvýšení tržeb a ziskovosti za rok nebo déle, na druhou stranu snižuje ziskovost v roce nákupu. Jedna možnost je neprovést tuto investici před prodejem, druhá je počkat s prodejem firmy dokud investice nepřinese požadovaný růst.

Pomáhal jsem s prodejem firmy majiteli strojírenské společnosti, který v době jednání s investory stavěl novou výrobní halu za 40 mil. Kč. Tato nemovitost úvěrem zatížila společnost do té míry, že investoři nebyli ochotni nabídnout majiteli jeho požadovanou cenu za prodej firmy. To by se před investicí do výstavby nestalo.

3. Snižte míru zadlužení společnosti

Výpočet ocenění firmy zahrnuje ponížení kupní ceny o úvěry, zpravidla závazky vůči úvěrovým institucím. To není na první pohled takový problém, zadlužení společnosti zaplatíte v budoucnu Vy, nebo nový majitel, který převezme celou firmu i s úvěry. Komplikace může nastat, když akviziční úvěr posuzuje banka. Ta nerada půjčuje finance na něco, co už je zadlužené.

V reálné situaci to vypadá tak, že kupující chce (může) do akvizice investovat vlastní kapitál v co nejmenší míře. Při vysokém zadlužení kupované společnosti mu ale banka prostě nepůjčí dost.

4. Nevyplácejte dividendy

Při výplatě dividend z firmy zdaníte tuto částku 15 %. Na druhou stranu necháte-li tyto finance jako peněžní prostředky na účtech, dobrý investor Vám tyto peníze vyplatí jako součást kupní ceny za společnost a nebudete danit nic. Firmu od Vás koupí i s finančními prostředky na účtech firmy. Financující banky tomu říkají bridge to cash.

V jednom případě mého klienta to bylo tak, že peněžní prostředky na účtech firmy byly ve výši 50 mil. Kč. Kupující vyplatil tuto částku jako součást kupní ceny a můj klient ušetřil 15 % na dani, tedy 7,5 mil. Kč.

5. Máte ředitele?

Řídíte celou firmu a bez vašeho zapojení nic nefunguje? Nebo máte ve firmě zavedenou manažerskou strukturu, která funguje samovolně a vše to řídí CEO?

Když investor kupuje firmu, dobře si zmapuje procesy ve firmě a vedoucí pracovníky. Rychle tak zjistí, kolik lidí a v jaké kvalitě je potřeba na místo původního majitele, což logicky zvyšuje náklady na provoz. Ve firmě klienta, kterému jsem pomohl prodat firmu, to bylo tak, že dva majitelé měli na starosti téměř vše: vedení firmy, obchod, účetnictví, výrobu a dokonce obsluhovali stroje ve výrobě. Kupující kalkuloval se 4 špičkovými lidmi, které za ně bude potřebovat jako náhradu.

Klientům doporučuji delegovat  nejnáročnější činnosti na jejich ředitele, investor to ocení vyšší nabízenou cenou, protože předání společnosti nebude tak složité, majitel mu (s nadsázkou řečeno) jen předá klíče od firmy.

6. Zajistěte dlouhodobé zakázky a stálé klienty

Je v zájmu kupujícího prověřit, jak se firmě povede v blízké budoucnosti. Pravděpodobně si vyžádá sumu knihy objednávek na příští období. Má-li vaše firma dlouhodobé kontrakty a výrobu zaplněnou na dva roky dopředu, je to určitě pozitivní situace. Je třeba opět připomenout, že investor kupuje budoucnost a potenciál firmy a jistí zákazníci jsou pevnou půdou pro další růst společnosti a návratnost investice.

V případě, že máte další nápady jak zvýšit hodnotu firmy nebo se chcete zeptat na konkrétní případ ve své firmě, zavolejte nebo mi napište na jiri@galikin.cz. Budu se těšit!

 

Ocenit firmu před prodejem online a zdarma

Ocenit firmu před prodejem můžete pomoci naši online kalkulačky. Rychlé a bez poplatků dostanete výslednou hodnotu firmy plus mezioborové porovnaní základních finančních ukazatelů.