Kdy je vhodný čas na prodej firmy

9. 2. 2017

Mnoho českých podnikatelů nechápe, že firmu je vhodné prodat, když se jí daří dobře.

Většinou si spíše říkají: Proč bych to teď prodával? Teprve když firmě dojde dech, spadnou marže, přestane růst, uvažují: Už to nejde tak jako dřív, měl bych to prodat.

Ve výsledku tak ve firmě pracují o několik let déle, ale přitom za ni dostanou mnohem méně peněz. Proto je důležité, že pokud jste se skutečně rozhodli firmu prodat, nemělo by se s dalšími kroky příliš otálet. Každá další prodleva jen zbytečně snižuje hodnotu společnosti a ztěžuje možnost dovedení procesu prodeje k jejímu zdárnému konci.

Pokud chcete firmu prodat co nejlépe, je nutné ji na to patřičně připravit.

Důležité je provést faktické kroky uvnitř společnosti. Především je nutné jasně definovat a pojmenovat, co prodáváme, proč prodáváme a co od prodeje očekáváme. Je vhodné jasně definovat, co může budoucí vlastník od společnosti očekávat. Proveďte sami jednodušší změny a restrukturalizace předtím, než začnete prodávat. Odstraňte kritická místa. Snažte se přejít z intuitivního systému řízení na procesní. Kritická místa, která nejste schopni odstranit sami, nebo nemáte dostatek finančních prostředků na jejich odstranění, zajistěte tak, aby neohrozila chod celé společnosti.

Prodej firmy je složitá záležitost. Ne každá firma je vhodná k prodeji, nicméně řadu z nich je možné k prodeji připravit. Pokud třeba jen zvažujete prodej své firmy, poraďte se s někým, kdo s tím má zkušenosti. Možná to bude nejlepší investice ve vašem životě.

Jiří Galík

Jiří Gálik

nákup a prodej společností

jiri@galikin.cz | 602 974 689

Další zajímavé články

2. 7. 2020

Výběr správného kupce vaší firmy

Pro jednodušší porozumění všem možnostem jsem možné zájemce o koupi vaší firmy rozdělil na finanční a strategické investory. Finanční investor Tento typ je často označován i jako  bankovní investor. Je

Přečíst celý článek

8. 9. 2020

Data Room pro due diligence – jednoduše a za dobrou cenu

Obchod se v průběhu prodeje firmy dostane do fáze, kdy potřebujete zájemci předat velký objem informací a dokumentů. Navíc ze strany zájemce budou potřebovat přístup k těmto dokumentům i jeho poradci. Pro výměnu informací je vhodné využít virtuální Data Room - digitální úložiště.

Přečíst celý článek

Všechny články