„Nebyl důvod pochybovat o úspěchu prodeje”, říká bývalý spolumajitel Znojemských strojíren

12. 8. 2024

Prodej firmy je pro mnoho podnikatelů zásadním životním rozhodnutím, které vyžaduje přípravu a správné partnery na cestě k úspěšnému závěru. V tomto článku vám přinášíme zajímavý rozhovor s Ing. Antonínem Strakou, bývalým majitelem Znojemských strojíren, kterému jsme pomohli prodat jeho firmu. Pokud i vy zvažujete prodej své společnosti, tento rozhovor vám může poskytnout cenné postřehy a inspiraci pro váš vlastní proces.


Prodej firmy je pro mnoho podnikatelů zásadním životním rozhodnutím, které vyžaduje přípravu a správné partnery na cestě k úspěšnému závěru. V tomto článku vám přinášíme zajímavý rozhovor s Ing. Antonínem Strakou, bývalým spolumajitelem a jedním ze čtyř jednatelů firmy Znojemské strojírny, s.r.o. Tuto společnost jsme úspěšně pomohli v nedávné době prodat. Pokud i vy zvažujete prodej své společnosti, tento rozhovor vám může poskytnout cenné postřehy a inspiraci pro váš vlastní proces.

 

7 zkušených strojařů a záchrana ve Znojmě

Mohl byste se nám krátce představit a říct něco o historii vaší firmy?

V roce 1992 se firma Motorpal Jihlava rozhodla svůj pobočný závod ve Znojmě uzavřít a výrobu přemístit do mateřského závodu. Všichni zaměstnanci dostali výpověď a areál závodu byl nabídnut k prodeji.

Nás, 7 společníků, strojařů, kteří chtěli i nadále v této branži pracovat, si v té době uvědomilo, že nejcennější, co tato fabrika má, je ten kolektiv zkušených pracovníků, který by se neměl, pokud možno, rozejít. Založili jsme společnost Znojemské strojírny, s. r. o., vypracovali privatizační projekt, přesvědčili banku o jeho životaschopnosti, získali půjčku, areál odkoupili a 1. 11. 1992 zahájili výrobu se 42 pracovníky prakticky od nuly. 

Profilovali jsme se jako kooperační partner nabízející třískově obráběné dílce ve středních sériích a hmotnosti cca do 50 kg pro potenciálně široký okruh zákazníků. Začátky byly těžké, ale firma postupně rostla až na velikost více jak 100 pracovníků. Samozřejmě i v průběhu dalších let se střídaly etapy bohaté výrobní prosperity i krizových období. Dnes společnost existuje již 32 let a vede si dobře.

Neúprosný čas a roky vyjednávání uvnitř firmy

Co vás vedlo k rozhodnutí prodat firmu?

Jak známo, nejmocnější veličinou, které se nikdo neubrání, která je spravedlivá a všem měří stejně, je čas. K tomu pak přistoupila skutečnost, že v našich rodinách nebyli vhodní nástupci, kteří by byli ochotní a schopní firmu převzít a úspěšně vést. To nás, zhruba před 4 roky, dovedlo k závěru firmu prodat.

Jaké byly vaše první kroky, když jste se rozhodli prodat firmu?

První otázkou bylo, abychom se na tomto záměru shodli všichni jednotně. Naše Společenská smlouva totiž umožňovala prodej pouze při souhlasu všech. A to i v případě prodeje jednotlivých podílů. Tento okamžik nenastal u všech najednou. Uvažme, že věkový rozdíl mezi mnou, jako nejstarším, a nejmladším společníkem je 17 roků. Určitou dobu tedy mezi námi rezonovala otázka, jakého kupce hledat. Zda kupce na jednotlivé podíly, menšinového či většinového či kupce požadujícího 100% podíl ve firmě. Dnes odhaduji, že tato vnitřní diskuse a příprava trvala cca 1 rok. Postupně jsme došli ke společnému závěru, že všichni chceme své podíly prodat.

Kritérium č.1: Provizi vyplatíme až po prodeji firmy

Proč jste se rozhodli spolupracovat s poradenskou firmou na prodej vaší firmy?

Prodej firmy je samozřejmě specifický proces a my jsme v tomto oboru neměli žádné zkušenosti. Nutnost spolupráce s odborníkem byla tedy přirozenou volbou, jako u každé jiné profesionální činnosti.

Jaké byly hlavní kritéria pro výběr poradenské firmy?

Při výběru hrála důležitost prezentace poradenské firmy, její zkušenosti, nezávislá doporučení, blízká lokace a podobně. Jednoduchá smluvní dokumentace, téměř „na podání ruky“, na nás působila také velmi pozitivně.

Skutečně nejdůležitější však bylo to, že poradce musel věřit nám i sobě, že záležitost skončí úspěšně. Proto souhlasil s tím, že dohodnutou provizní platbu obdrží jen a až po úspěšném ukončení této obchodní transakce. Několik poradenských firem jsme odmítli z důvodu, že požadovaly předem určité nevratné platby a předkládaly složité provizní smlouvy, mnohdy s různými penalizačními dodatky.

Jak byste popsal přínos poradce pro úspěšné dokončení?

Hlavní práce poradce byla v nalezení vhodného zájemce a jeho prvotní „lustrace“. Dále pak doporučení vhodné a spolehlivé advokátní kanceláře. Tyto dva zásadní kroky provedla poradenská firma Galik In na výbornou, takže další proces již běžel skoro automaticky v klidu a „pohodě“.

I po prodeji chceme potkávat spokojené bývalé kolegy

Kolik investorů projevilo zájem o koupi vaší firmy?

Během těch zhruba 4 roků jsme byli v kontaktu přibližně se 7 zájemci. S některými jsme se rozešli již záhy po kontaktu, kdy bylo zřejmé, že naše představy o ceně, budoucím fungování společnosti a podobně se diametrálně rozcházejí. Rovněž prokázání způsobilosti tuto transakci financovat, na čemž trvaly naše banky, u kterých máme úvěry, dělalo některým zájemcům problémy.

Jakým způsobem jste nakonec vybrali toho správného investora?

Naším požadovaným důležitým kritériem bylo, aby budoucí majitel měl zájem a schopnost zachovat stávající výrobu a dále ji rozvíjet. Když to tak řeknu lapidárně: My, bývalí majitelé Znojemských strojíren se ze Znojma, pokud vím, nehodláme stěhovat a rozhodně máme zájem na tom potkávat spokojené bývalé spolupracovníky. A věřím, že se nám to podařilo.

Nebyl důvod pochybovat o úspěchu prodeje

Jak dlouho celý proces trval od začátku až do finálního prodeje?

V tomto konkrétním, posledním a úspěšném případě od prvního setkání po podpis kupní smlouvy uběhlo 8 měsíců. Jinak s panem Gálikem spolupracujeme přibližně 2 roky.

Jaké byly hlavní milníky a klíčové momenty v průběhu transakce?

Samozřejmě důležitým milníkem je předložení závazné nabídky ze strany zájemce a její akceptace ze strany prodávajícího. A tam je ten zásadní prostor pro vyjednávání.

Byly nějaké momenty, kdy jste pochybovali o úspěchu prodeje? Jak jste tyto situace řešili?

Vzhledem k tomu, že my jsme celkem velmi brzy zjistili, že se jedná o kredibilního zájemce, který již několik podobných transakcí uskutečnil, a vzhledem k tomu, že my jsme si byli vědomi, že na naší straně pro něho neexistují nějaká negativní překvapení, probíhal proces due diligence plynule a bez potíží. Nebyl důvod pochybovat o úspěchu prodeje.

“Mým koníčkem byla práce”, říká Ing. Straka

Jak hodnotíte výsledek prodeje vaší firmy?

Celou transakci lze hodnotit pozitivně. Dle mého názoru jsme se rozešli s pocitem, že my jsme dobře prodali a zájemce, že dobře koupil. A tak by to mělo v těchto případech být.

Jaká byla největší výzva, které jste během procesu prodeje museli čelit?

Určitou výzvou byla dohoda o způsobu zajištění a provedení platby. My jsme na to měli poměrně vysoké požadavky. Do této problematiky vstoupily totiž další, nezávislé entity. Banka a notář. Díky vstřícnosti kupujícího a jeho financující banky a profesionální zdatnosti našeho poradce, včetně jím doporučené advokátní a notářské kanceláři, byla rovněž tato etapa transakčního procesu zvládnuta bez větších problémů.

Jaký dopad měl prodej firmy na vaše zaměstnance a management týmu?

Samozřejmě, že tato otázka bude definitivně odpovězena až za nějaký čas. Já jsem však přesvědčen, že prodej bude mít pro Znojemské strojírny, pracovníky i management dopad pozitivní. Kupujícím je dobře vedená česká strojírenská firma zhruba dvojnásobné velikosti, za kterou stojí renomovaný investiční fond, který má zájem na dalším růstu celé jeho strojírenské divize. Naši dva mladí, bývalí, kolegové zůstávají ve firmě na svých vedoucích manažerských pozicích.

Jak jste se vyrovnával s emoční stránkou prodeje firmy, kterou jste budoval?

No, já jsem absolvent Strojní fakulty VUT v Brně a celý svůj profesní život jsem strávil ve výrobních fabrikách. Poměrně brzy již ve vedoucích pozicích počínaje mistrem, vedoucím provozu, náměstkem až po ředitele závodu. Tudíž jsem se stal workoholikem, jehož koníčkem byla práce. Což, hlavně pro zdraví, není úplně nejvhodnější stav.

Naštěstí jsem si to zavčas uvědomil a s příchodem důchodového věku požádal své kolegy o uvolnění z výkonné funkce vedoucího obchodního úseku a zůstal pouze ve funkci jednatele. Takže ten emoční náraz po definitivním odchodu z firmy už nebyl tak masivní, i když ve skrytu někde určitě existuje a časem se asi projeví.

Nějaké převratné změny ve svém životě neplánuji. Rád bych pokračoval dále jako spokojený, pokud možno zdravý, důchodce v klidném životě (rodina, setkávání s přáteli, trocha cestování, námořní jachting, kolo,  zahrada,…)

Spokojenost zaměstnanců je stejně důležitá jako ta naše

Co byste doporučil ostatním majitelům firem, kteří zvažují prodej své společnosti?

Každá situace je jiná, a proto univerzální rada neexistuje. Je však klíčové mít po boku profesionálního a kvalifikovaného poradce, který vám pomůže prověřit kupujícího a zajistí, že jednání budou probíhat férově a transparentně.

Je něco, co byste chtěl dodat ohledně procesu prodeje vaší firmy?

Naše transakce proběhla hladce, bez negativních zkušeností. Důležité je, aby všichni aktéři byli spokojení, od prodávajícího a kupujícího až po zaměstnance firmy.

Jakou radu byste dal majitelům firem, kteří jsou na začátku procesu prodeje?

Důležité je férové jednání a důkladná prověrka kupujícího. Pokud se obě strany k transakci staví transparentně, celý proces je mnohem jednodušší a rychlejší.