Mnoho českých podnikatelů nechápe, že firmu je vhodné prodat, když se jí daří dobře.
Většinou si spíše říkají: Proč bych to teď prodával? Teprve když firmě dojde dech, spadnou marže, přestane růst, uvažují: Už to nejde tak jako dřív, měl bych to prodat.
Ve výsledku tak ve firmě pracují o několik let déle, ale přitom za ni dostanou mnohem méně peněz. Proto je důležité, že pokud jste se skutečně rozhodli firmu prodat, nemělo by se s dalšími kroky příliš otálet. Každá další prodleva jen zbytečně snižuje hodnotu společnosti a ztěžuje možnost dovedení procesu prodeje k jejímu zdárnému konci.
Pokud chcete firmu prodat co nejlépe, je nutné ji na to patřičně připravit.
Důležité je provést faktické kroky uvnitř společnosti. Především je nutné jasně definovat a pojmenovat, co prodáváme, proč prodáváme a co od prodeje očekáváme. Je vhodné jasně definovat, co může budoucí vlastník od společnosti očekávat. Proveďte sami jednodušší změny a restrukturalizace předtím, než začnete prodávat. Odstraňte kritická místa. Snažte se přejít z intuitivního systému řízení na procesní. Kritická místa, která nejste schopni odstranit sami, nebo nemáte dostatek finančních prostředků na jejich odstranění, zajistěte tak, aby neohrozila chod celé společnosti.
Prodej firmy je složitá záležitost. Ne každá firma je vhodná k prodeji, nicméně řadu z nich je možné k prodeji připravit. Pokud třeba jen zvažujete prodej své firmy, poraďte se s někým, kdo s tím má zkušenosti. Možná to bude nejlepší investice ve vašem životě.