V rozhovoru s Václavem Kadlecem, generálním ředitelem a předsedou představenstva Albatros Media, se podíváme na strategické kroky, které vedly k této významné transakci, a na to, jakým způsobem firma integruje nové akvizice do svého portfolia. Získáte také pohled na budoucnost knižního trhu a cenné rady pro investory.
Albatros Media, jedno z nejvýznamnějších knižních nakladatelství v České republice, se pyšní nejen svou rozmanitou nabídkou knih, ale také progresivním přístupem k rozvoji. Jedním z klíčových pilířů růstu jsou akvizice, které společnost úspěšně realizuje již řadu let. Tento rok završila svou jubilejní dvacátou akvizici – koupi společnosti Libristo media s.r.o., specializující se na prodej cizojazyčné literatury prostřednictvím e-shopů v celé Evropě.
Nalezení příležitosti je dlouhodobý proces
Jak jste narazil na Libristo media s.r.o.?
Dnešní focus Librista je už čistě na e-shopy s cizojazyčnou literaturou na doménách www.libristo.xx, které provozuje v celé Evropě. Libristo je unikátní ze dvou důvodů. Jedná se pro nás o akvizici největší a shodou okolností se také jedná o akvizici jubilejní – dvacátou. Samotná společnost Libristo je pak také unikátní, hned z řady hledisek.
S jeho majiteli jsme měli první jednání v roce 2019, tehdy však k obchodu nedošlo. Po pěti letech jsme se setkali ve vhodnější dobu a transakci realizovali. To je zároveň náš obecný přístup – jsme v systematickém a dlouhodobém kontaktu s majiteli všech zajímavých firem v našem oboru, a z těchto kontaktů se pak objevují zajímavé příležitosti.
V čem vidíte strategickou důležitost trhu, na kterém Libristo působí?
Naše data potvrzují, že tištěná literatura je v současné době méně populární a soupeří s jinými druhy zábavy. Jednoduše řečeno, lidé čím dál méně čtou. Pod tímto hlavním trendem jsou ale růstové subtrendy, my se je snažíme vyhledávat a obsazovat. Libristo, kromě toho, že jde o skvěle fungující a rostoucí společnost, pro nás má strategický význam hned ve dvou směrech. Jednak lidé více čtou literaturu v cizím jazyce, což je růstový trend, a za druhé jsme díky němu expandovali na evropské trhy.
Podle čeho poznáte správnou chvíli pro akvizici?
Paralelně řešíme vždy několik projektů a vybíráme ten z nich, který má v daný moment nejvyšší strategický význam. Vždy se snažíme pochopit důvod prodeje firmy a navrhnout takovou konstrukci, která funguje pro nás a zároveň jde vstříc motivaci prodávajícího. Ve většině případů najdeme také model pokračování spolupráce s prodávajícím tak, aby nadále dělal to, co ho baví, a sejmuli jsme z něj činnosti, které ho nebaví nebo se mu nedaří. To je pak ideální scénář, dokonale fungující pro obě strany.
Hlavní je nepodcenit přípravu
Čím jste se řídili při analýze Librista?
Je to postavené na tom, že člověk musí mít jistotu, nebo alespoň silnou víru, že bude společnost dobře fungovat i po akvizici. Pro nás je velmi důležitý hodnotový soulad. Pokud by se hodnoty společností zásadně lišily, hrozí kolize a zhroucení. Nejdůležitější bylo, jak nám akvizice zapadá do strategie a jak ji můžeme integrovat.
Které metody jste použili pro jeho ocenění?
Valuace je vždy individuální a ke každé akvizici přistupujeme jinak. Obecně používáme standardní metody ocenění tržních výkonů + zjednodušená metoda diskontovaného cash-flow. Samozřejmě počítáme, kolik bude firma schopna generovat do budoucna ve spojení s naší růstovou strategií.
Jednání s majiteli probíhalo hladce?
Vždy se v úvodním jednání ptám, co je motivací majitele firmu prodat. Může chtít z firmy odejít, koupit si jachtu a odstěhovat se do Karibiku. I projekty, v nichž majitel po prodeji odchází, jsou samozřejmě zajímavé a realizujeme je. Nebyl to ale případ Librista, jehož majitelé, manželé Kavinovi, se chtěli na provozu firmy dále podílet, stejně jako řada dalších majitelů firem, které jsme akvírovali dříve. My se při každém jednání snažíme identifikovat činnosti, které majitele baví, a nabízíme jim, aby je dělali dál, například u vydavatelství může jít o výběr titulů nebo budování vztahů s autory. S tímto přístupem jsme koupili 14 nakladatelství, kde s námi zakladatelé pokračují ve spolupráci. Toto vše zohledňujeme ve valuaci firmy a navazuje na to i modelování Earn-outu, aby měl prodávající motivaci i do budoucna. I s manželi Kavinovými tedy nadále spolupracujeme, oni nadále Libristo spolu s obchodní ředitelkou Martinou Baletkovou řídí. Jde o ideální scénář fungující pro obě strany.
Vyjednat dobré podmínky a udělat hloubkovou prověrku
Na co jste se soustředili při přípravě vyjednávání?
Nejdůležitější je hodnotový soulad. A obě strany musí mít přesvědčení, že dělají férový obchod. Nepoužíváme například taktiku osvědčenou našimi konkurenty, že dají vysokou nabídku, a pak, čím víc je prodávající v transakci mentálně angažovaný, tím víc hledají každou příležitost k materiální slevě. My to neděláme. Cenu, kterou na začátku nabídneme, měníme jen velmi ojediněle.
Které oblasti během due diligence považujete za klíčové?
V případě Libristo jsme na problémy při hloubkové prověrce nenarazili, společnost byla dobře a pečlivě vedená a její podklady byly na špičkové úrovni. Obecně se v našem oboru podceňuje otázka skladových zásob, kde se může schovávat ďábel. Na skladu mohou ležet tisíce výtisků, jejichž prodej přispívá do generovaného zisku, po detailnější analýze se ale zjistí, že část výtisků zůstane navždy neprodejná a teprve až si to konečně někdo přizná a zásoby odepíše, vznikne vysoká ztráta. To však vůbec nebyl případ Librista, které má naopak zásoby zcela minimální, jde o e-commerce firmu, která většinou nakupuje až to, co si zákazník objednal.
Citlivý přístup k integraci firmy
Co je podle vás základem úspěšné integrace?
Ke každé integraci musíme přistupovat jinak. Když přijedeme do firmy, které se nedaří, je třeba přistoupit k rychlým změnám, převzít procesy, nastavit naše pravidla a začít společnost velmi rychle řídit. Firma Libristo fungovala naopak skvěle s rostoucí tendencí a byla bezvadně nastartovaná s vlastní funkční strategií. Zde jsme museli přistupovat k jemné integraci, postavené zejména na hledání synergií a podpoře z naší strany, aby to zaměstnance nepřestalo bavit.
Jak přistupujete k sjednocení firemní kultury?
V případě, že přijedeme do firmy jako je Libristo, která funguje skvěle, má dobrý plán a naplňuje výsledky, nějaká větší změna by to mohla spíše pokazit. Řekl bych, že společným jmenovatelem je komunikace. Vždy je potřeba přijet osobně, představit se, srozumitelně sdělit svoje záměry a vizi. Po změně majitele lidé cítí nejistotu, kterou je potřeba co nejrychleji odbourat. Čím delší nejistota, tím větší riziko.
Strategie a růst knižního trhu
Čím Libristo zapadá do širší strategie Albatros Media?
Jednoznačně to pro nás byl perfektní “fit”. Libristo zapadlo do naší strategie expanze a rozvoje, a to jak v oblasti e-commerce, tak diverzifikace, a ještě zahraniční expanze.
Můžete popsat kroky pro maximální využití potenciálu získaných firem?
Už před samotnou kopí firmy přemýšlíme nad tím, co tvoří klíčovou hodnotu společnosti. To se snažíme neponičit a zachovat. Všechny ostatní věci se snažíme převzít do korporátní úrovně a zefektivnit. V nakladatelství je typicky největší hodnota redakční tým s vazbami na autory, ilustrátory a držitelé licencí. Klíčovým lidem necháváme docela velkou míru autonomie. Z našeho holdingu centrálně integrujeme standardní procesy jako logistiku, marketing, výroba knih, technická redakce a obchod.
Které oblasti vidíte jako nejperspektivnější?
První je náš základní směr – knižní trh. Zde vnímáme, že trh mírně klesá. Čtení nahrazují jiné typy zábavy. Druhý trend, který sledujeme, je cizojazyčná literatura a Libristu se i díky ní velmi daří.
Dalším růstovým trendem jsou digitální formáty, v nichž máme také velmi silný podíl. Nejnovějším trendem jsou on-line antikvariáty, které se těší čím dál větší oblibě, protože každá novinka se protočí několikrát mezi čtenáři. Do tohoto segmentu jsme vstoupili loni akvizicí menšinového podílu ve společnosti Elibro, provozovatele portálu Restorio. Naším strategickým cílem diverzifikovat a pokrývat všechny nadějné trendy, a to se nám zatím daří.
Nebát se z akvizice včas odstoupit
Čeho by se měli investoři při akvizicích vyvarovat?
Podle mne je největší chybou neochota proplýtvat vynaložené úsilí a včas od akvizice ustoupit. Jednání mohou trvat i déle než rok, nainvestuje se do nich hodně času a peněz. Vyvstanou nějaké negativní informace z due diligence, nebo se prostě jen změní fundament na trhu a přiletí nečekaná černá labuť… Je potom těžké se rozhodnout, zda z akvizice ustoupit. My jsme takovou věc udělali za celou historii pouze dvakrát, ale v obou případech čas ukázal, že šlo o správné rozhodnutí.
Závěr
Dvacátá akvizice společnosti Albatros Media ukazuje, že klíčem k úspěchu je dlouhodobý přístup, hodnotový soulad a citlivá integrace. Jako akviziční experti se zaměřujeme na identifikaci růstových příležitostí a budování strategií, které respektují jedinečnost získaných firem a jejich zakladatelů. V dynamickém trhu je flexibilita a schopnost včas ustoupit stejně důležitá jako dobře provedené due diligence. Věříme, že zkušenosti pana Kadlece vám pomohou dosáhnout vašich akvizičních cílů. Pokud potřebujete další podporu nebo máte konkrétní dotazy, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám poskytneme profesionální pomoc při koupi či prodeji firmy.