Data Room pro due diligence – jednoduše a za dobrou cenu

8. 9. 2020

Obchod se v průběhu prodeje firmy dostane do fáze, kdy potřebujete zájemci předat velký objem informací a dokumentů. Navíc ze strany zájemce budou potřebovat přístup k těmto dokumentům i jeho poradci. Pro výměnu informací je vhodné využít virtuální Data Room – digitální úložiště.

Na internetu najdete spoustu poskytovatelů této služby. Dlouho jsem vybíral a testoval nabízené produkty různých firem. Potřeboval jsem, aby práce v digitálním úložišti byla pro mě a mé klienty:

  • jednoduchá na ovládání
  • nevyžadovala zdlouhavé instalace
  • fungovala ve všech prohlížečích
  • uložená data byla v mém osobním vlastnictví, resp. mojí firmy
  • snadná po stránce přidávání uživatelů
  • zaznamenávala  historii práce s dokumenty
  • jednoduchá pro nastavení přidělení práv a administrátor nemusel být IT guru
  • umožňovala on-line editaci dokumentů

Nebudu dále popisovat úložiště, která nesplňovala většinu požadavků a k tomu navíc byla drahá.

Nejlépe se mi osvědčil produkt Google Disk.

Jednoduchá práce s dokumenty on-line

Google Disk je cloudové úložiště, do kterého můžete nahrávat libovolné dokumenty, pracovat s nimi on-line a jednoduše je sdílet s ostatními uživateli. Můžete si zdarma založit účet u Google, a tím získáte i službu Disk. Moje firma si koupila službu Google Suite – tím jsem získal i e-mail s koncovkou @galikin.cz a firemní úložiště Google Disk.

Jak vytvořit Data Room

Osoby, které mají mít přístup do Data Room, pravděpodobně pracují v různých prohlížečích a mají různé poskytovatele e-mailových schránek. Vznikl tedy problém, jak je všechny sjednotit, aby používali Gmail a měli tak plnohodnotný přístup do úložiště. Řešení je snadné a elegantní.

V administraci Google jsem u své firmy přidal dva nové uživatele:

  • prodavajici@galikin.cz
  • kupujici@galikin.cz

Obě strany obdržely přístupové údaje do nových e-mailových schránek. Přes tyto účty se pak klient dostal na úložiště, kam vkládal dokumenty. K nim měla přístup zároveň i strana kupujícího.

Nesrovnatelně výhodnější podmínky

Přidání jednoho uživatele stojí 100,- Kč/měsíc. Data Room se používal do doby dokončení transakce, tedy 5 měsíců. Za dva účty mi tedy Google fakturoval celkem 1000,- Kč.

Jaké jsou tedy výhody Data Room na Google Disku?

  • nesrovnatelně nižší cena oproti konkurenci
  • jednoduchá práce s úložištěm
  • kompletní historie práce na úložišti
  • přístup odkudkoliv z libovolného zařízení
  • bezpečnost