Proces vyhledávání investorů a společností na prodej

9. 1. 2018

První fáze úspěšné akvizice – LongList Na začátku každého obchodu je proces vyhledávání a oslovování potenciálních majitelů firem nebo investorů. Nejde předem říci, jak moc bude vyhledávání úspěšné a kolik

První fáze úspěšné akvizice – LongList

Na začátku každého obchodu je proces vyhledávání a oslovování potenciálních majitelů firem nebo investorů. Nejde předem říci, jak moc bude vyhledávání úspěšné a kolik firem bude zapadat do plánu, který si investor stanoví. Všechno záleží na několika neznámých. Pro klienta nejprve sestavíme tzv. LongList, seznam potencionálních cílů pro jeho strategický rozvoj. Zastupujeme-li klienta na straně sell-side, LongList obsahuje vetší společnosti a investory, kteří by mohli mít zájem koupit obchodní podíl v společnosti klienta.

Správné parametry hledané společnosti

Jako nejvíce rozhodující jsou pro nás specifikace společnosti, kterou chce investor koupit. Je rozdíl vyhledat firmy  dle oboru nebo firmy podle specifického zaměření. Přímou úměrou těchto specifikací je například i procentuální zastoupení společností, které splňují  přesně zadané požadavky.  Například ze seznamu 150 potenciálních firem dojde  k samotnému oslovení pouze 20-30 z nich. Příčinou je, že společnosti, které oslovujeme, prošly nejprve důkladným procesem vyhledávání a třídění. Elementární specifikace hledané společnosti jsou například:

  • Zaměření společnosti, výrobní program
  • Roční obrat, marže na výrobcích a službách
  • Počet zaměstnanců – velikost firmy
  • Lokalita

Jak majitelé reagují na otázku prodeje nebo koupi společnosti

Denně hovoříme s majiteli malých, středních až velkých společností. Někteří z nich doteď o prodeji své společnosti ani neuvažovali, tudíž je na místě, když jsou touto otázkou zprvu zaskočeni.  Velmi záleží na tom, jak je oslovená  firma velká, jelikož rozhodování o budoucnosti společnosti o 15 zaměstnancích a o společnosti, kde pracuje na stovky, až tisíce lidí je opravdový rozdíl. Z našich původních 20-30 společností po oslovení zůstanou v průměru 3-8 společností, které reagovali kladně na otázku akvizice společnosti. S majiteli těchto firem se sejdeme osobně a diskrétně se pobavíme o možném prodeji nebo koupi obchodního podílu. Poté vždy záleží, jak se potkají představy majitele společnosti s investorem.

Najít přesně to, co klient hledá

Pracujeme s kompletní databází českých firem. Pro klienta, který má přesné zadání, zanalyzujeme databázi a najdeme společnosti s největší kompatibilitou k zadání. Během krátké doby tak můžeme oslovit nejzajímavější příležitosti a přinést vám výsledky. Vy se pak rozhodne s kým začne jednat o akvizičním procesu.

Z vlastní zkušenosti víme, že v současné době spousta společností  kooperuje od jiných díly na zakázkovou výrobu. Z důvodu úspory a zvýšení efektivity se často rozhodují podobnou společnost odkoupit. Z technické i finanční stránky je to  často lepší než budovat  novou společnost  na zelené louce.