Prodej e-shopu – Co je třeba řešit než se rozhodnete prodat váš internetový obchod

11. 7. 2022

V poslední době se na mě obrátilo několik majitelů e-shopů z různých oborů, kteří chtějí prodat svůj internetový obchod. Dotazy byly často velmi podobné. Jakou hodnotu má můj e-shop a jak jej ocenit? Na co si mám dát pozor při prodeji? Komu mám e-shop prodat?

Prodej e-shopu

Existují tržiště jako Eshopiště nebo InBase, kde můžete inzerovat svůj projekt a uspět s prodejem. Nicméně se tam nedozvíte, jak reálně obchod může probíhat.

Pokud jste ve stejné fázi a zvažujete prodej, připravil jsem článek, kde rozebereme případný prodej vašeho podnikání a definujeme, na co se zaměřit. S e-shopy je to podobné jako s prodejem firmy: Je to podnikání jako každé jiné a investoři se zaměřují na klíčové aspekty byznysu.

Postup při prodeji e-shopu:

  1. Ocenění e-shopu
  2. Na co se zaměří investor/kupující
  3. Kdo by mohl být vhodný zájemce
  4. Podmínky při prodeji
  5. Transakce
  6. Doporučení

1. Ocenění e-shopu

První otázka určitě bude, jak ohodnotit e-shop a za kolik by se dal prodat. Je důležité si uvědomit, že investor nekupuje minulost, ale budoucnost s potenciálem. K ocenění lze přistupovat dvěma způsoby.

1. Metodou budoucích výnosů

E-shop má fungujicí ekonomiku a ziskovost. Zjednodušeně investor nabídne násobek zisku. Například pokud vaše podnikání generuje zisk 1 mil. Kč, prodejní cena by mohla být násobek tohoto zisku. Například 4násobek. Pro konkrétní výpočet lze použít jednoduchou kalkulačku.

Je důležité vnímat realitu a aktuální trendy ve vašem odvětví – zda je růstové nebo klesající. Mezi dalšími aspekty finanční analýzy patří zjištění úrovně dluhu a likvidity ve společnosti.

2. Ocenění aktiv

Zde je obtížnější se dopočítat, co má jakou hodnotu, ale reálné to je. Například:

  • Investice na vytvoření e-shopu
  • Investice do marketingu
  • Počet měsíčních návštěv
  • Počet stálých zákazníků
  • Počet fanoušků na sociálních sítích
  • Unikátní know-how
  • Exkluzivita na prodej produktů výrobce v ČR
  • a další..

Zjednodušeně se sečte vše, co jste e-shopu investovali, kolik má stálých zákazníků, fanoušků, zda má fungující sklad a systém objednávek. To vše vás stálo čas, energii a finance. To vše kupující získá a je potřeba najít adekvátní cenu, kterou akceptují obě strany.

2. Na co se zaměří investor/kupující

Protože jsem pomáhal investorům koupit e-shopy, vím jaké otázky jsou pro ně klíčové.

  1. Tendence a trendy v odvětví. Je zde potenciál pro růst a navýšení tržeb?
  2. Co lze zlepšit po obchodní a marketingové stránce?
  3. Jaké jsou návštěvnosti webu? Pomůžou vám data z Google Analytics.
  4. Sociální sítě: kolik je aktivních fanoušků a sledujících?
  5. Jaké jsou marže prodávaných produkt?
  6. Co vše má majitel na starosti? – tedy koho bude investor potřebovat k zastoupení majitel?

Nejednou jsem se setkal s tím, že klient chtěl prodat e-shop, který neměl žádný zisk. Klient za něj chtěl hodnotu veškerých vložených financí a času. Investoři ale neviděli potenciál pro další rozvoj a zájem nebyl. Je potřeba najít hodnotu, ať už po finanční stránce nebo stálé zákazníky. Kupující potřebuje zjistit návratnost investice v horizontu několika let.

3. Kdo by mohl být vhodný zájemce

Pokud nechcete veřejně inzerovat svůj e-shop, musíte najít toho správného zájemce, který by e-shop koupil. Pro jednoduchost si rozdělíme potenciální zájemce do dvou kategorií:

A) Horizontální

To jsou de facto vaši konkurenti, kteří mají e-shop s podobnými produkty. Tím, že koupí váš internetový obchod, získají vaše zákazníky a trh. Může to pro ně být jednoduchá cesta pro obsazení větší části trhu. Zde bych doporučil být v prvních kolech jednání obezřetný a neposkytovat hned citlivé informace, které by vás mohly poškodit, pokud by obchod nedopadl.

Na druhou stranu vaši konkurenti dobře znají prostředí a snadněji najdete společnou řeč.

B) Vertikální

Představte si cestu produktu. Výrobce jej vyrobí, dopravce převeze do skladu, vy jej přes e-shop prodáte koncovému zákazníkovi. Mohli byste zkusit oslovit přímo výrobce produktu, zda by chtěl koupit váš obchod. Získal by tak přímou cestu k zákazníkovi.

Nebo můžete oslovit někoho z příbuzného odvětví. Například máte e-shop s obojky a vodítky pro psy. Vhodný zájemce by mohl být e-shop, který prodává krmiva pro psy.

V zásadě by to mohlo zajímat subjekty, které podnikají v podobném oboru a koupě vašeho obchodu by vhodně rozšířila jejich portfolio.

4. Podmínky při prodeji

Máte konkrétního zájemce a dohodli jste se na ceně? Výborně! Ještě je třeba definovat podmínky prodeje. Je zde několik okruhů, které je potřeba mezi oběma stranami vykomunikovat:

  1. Předání firmy a délka setrvání původního majitele
  2. Převedení účtů a domén na nového majitele
  3. Zákaz činnost původního majitele ve stejném oboru po dobu několika let
  4. Jak to bude se zaměstnanci a spolupracujícími subjekty po převedení e-shopu
  5. Bude 100 % prodejní ceny vyplaceno v den transakce nebo zde bude ear-out?

5. Transakce

Svým klientům vždy doporučuji, aby transakce byla podložena přinejmenším jednoduchou smlouvou. Je v zájmu obou stran, aby obchod byl bezpečný a byly dodrženy sjednané podmínky. Nechat vypracovat takovou smlouvu vyjde u dobrého právníka na 10 až 50 tis Kč. To je myslím malá cena za to, abyste měli klidné spaní po prodeji svého podnikání.

6. Doporučení na závěr

Stejně jako při prodeji firem je důležité umět prodat i e-shop ve správný čas, kdy se e-shopu daří a roste. Při stagnaci nebo poklesu nedosáhnete na cenu, kterou byste si představovali.

Samozřejmě je lepší mít více potenciálních zájemců a rozhodnout se pro toho nejlepšího.

Těší mne, že jste článek dočetli až do konce a doufám, že pro vás byl přínosný.

Pokud i po přečtení článku máte nějaké nejasnosti, rád je s vámi prodiskutuji. Napište mi na jiri@galikin.cz

Další zajímavé články

Příprava na prodej firmy

Výběr správného kupce vaší firmy

2. 7. 2020

Příprava na prodej firmy

Informační memorandum pro zájemce o koupi firmy

12. 8. 2020

Příprava na prodej firmy

Úloha externího poradce v akvizičním procesu

9. 2. 2017

Všechny články